2013. október 14., hétfő

(Kék)szőlőlé télre tartósítószer nélkül




Egyszerűen: Kékszőlő. 
Így neveztem el a "nem tudjuk a nevét" szőlőt, amiből készítettem   -a minden más nélkül-
 üvegbe zárt tartósítószermentes szőlőt télire.



 


Viszont nem csak ezt tettem el, hanem szőlőlét is. 
Míg a szőlő saját levében most került a konyhámban először üvegbe,
addig ilyen szőlőlét 8 éve teszek el,
amióta kedves E. Barátomtól kapok a "Kékszőlő"-ből. 



 



Ez az (egyik) immunrendszer támogatónk télen, ugyanis feltételezem, hogy ugyanúgy
tele van C-vitaminnal, flavonoidokkal, antioxidánsokkal, polifenolokkal, nyomelemekkel
és más vitaminokkal, mint a más sötét színű bogyós gyümölcsök.
A minőség megőrzésére pedig igen kímélő technológiát alkalmazok :)
Feltételezés ide vagy oda, azt tudjuk, hogy a szőlő nagyon finom,
a szervezetünk számára ideális kombinációban tartalmazza a vitaminokat,
 ásványi anyagokat, nyomelemeket.
Felsorolni is sok (és lehetetlen), mi minden található benne,
ami a szervezet számára nélkülözhetetlen. Tele van Magnéziummal, Mangánnal, Káliummal, Szelénnel, B-vitaminokkal (még B12 is), C-, E-,  és K vitaminnal.
Karotin, Biotin, Folsav, Gyümölcssav, Szőlőcukor, Cink, Foszfor, Nátrium,
Vas, mind megtalálható benne.
 Joggal nevezhetem hát, az egészségem őrének.

Igaz, hogy itt csak a szőlő levét használtam fel, de nem dobtam ki a többi részét sem. 
Ami a kipréselés után maradt  -héj és mag-   azt beleraktam egy 5 literes üvegbe,
 néhány egész fürttel kiegészítettem, tettem rá kevés cukrot,
öntöttem rá vizet és már készül belőle az ecet.


...hígítva...


Most viszont vissza a szőlőléhez.
Igényel egy kevés munkát nem mondom, de igazán megéri.
Ki kell mosni az üvegeket, a leszedett szőlőt megmosni, leszemezni, kipréselni.
Innen már gyerekjáték az egész, hisz csak forralok rajta egyet, üvegbe rakom és
száraz dunsztban hagyom kihűlni.

Részletesebben is kifejtem, hisz van még szőlő, hátha kedvet kap Valaki és tesz egy próbát.
Bár nincs ezen mit bonyolítani, annyira egyszerű, hogy pont ettől hihetetlen. 

Kipréselt szőlő leve, üvegben, minden hozzáadott dolog nélkül, hőkezelve.

Néhány praktikumra azért felhívnám a figyelmet.

- A szőlőfürtöket érdemes folyóvíz alatt megmosni, egyenként, hisz így töröm legkevésbé. 

- Amennyiben ép szemek vannak a fürtön, nem kell még darázs csípet, aszalt szemeket
válogatni, akkor a markommal szoktam leszedni a szemeket.
(Régebben próbáltam villával, de ez utóbbi haladósabb.)

- Érdemes egy erős fémszűrőt beszerezni, vagy azt választani a préseléshez,
mert a héj előfordul, hogy vastagabb, ki kell fejteni kevés erőt.
(Tudom, azt mondják, hogy a fém nem biztos, hogy a legjobb
-a fém és gyümölcssavak találkozása-
de ez engem nem érdekel...) 
Ráadásul olyan szűrő kell, ami nem tömődik el egykönnyen, de a magok nem férnek át.
Én erre a régebben vásárolt ikeás tésztaszűrőt használom, persze más is jó.

- A préselés: kisebb adagokban, az összenyomott szőlőszemeket,
a tenyeremmel átpréselem a szűrőn, amennyire csak tudom.
A fennmaradt héj és mag megy az 5 literes üvegbe (ecetnek), 
a levet meg a fazékba fogom fel, amiben majd felforralom.

- Forralás: nem cél, hogy hosszú ideig forraljuk, tényleg csak azért kell "felforralni",
hogy meleg legyen.
Amikor már gőzölög (nem kell, hogy lobogjon) azonnal üvegbe szedem, tetőt rá
 és mehet az odakészített száraz dunsztba. (85-90 fok körül már megfelelő.)
A száraz dunsztban fognak kihűlni, elég ideig fognak még együtt melegedni,
 az bőven elég lesz a "baciknak".
 Egy szó, mint száz, hallgassunk a szívünkre, akkor nagy baj nem lehet.
Ha a megérzésünk azt diktálja, hogy most egy kicsit jobban kiforraljam, akkor azt teszem.

- Amire inkább figyeljünk, hogy tiszták legyenek az üvegek/kupakok, tényleg tiszták, 
a kupakok pedig jól is zárjanak. Ha bizonytalanok vagyunk a kupakok "minőségében"
akkor inkább celofánnal  -két rétegben dupla gumival-  zárjuk le.

- Érdemes kisebb üvegeket választani, mert ez a szőlőlé nem az,
amiből sokat iszik az ember egyszerre.
Amennyiben van rá lehetőségem, akkor 1-2-3 dl-es  üvegeket választok,
ha nincs akkor az 500 ml-es a maximum. Igaz felbontás után hűtve sokáig eláll
 -sokkal tovább képes rá, mint más-  de mert kevés kell belőle,
fölöslegesen foglalja a helyet a hűtőben.


...bár én "A kékszőlő"-ből szoktam eltenni, de más sötét színű szőlőből, vagy más színű szőlőből is készíthetjük...



Fogyasztása
Ez kérem nagyon tömény finomság.
Napi néhány kortyban több fürt szőlő leve található. 
Tehát egy korty is elegendő naponta, hígítva, vagy töményen.

A jóból is megárt a sok, csakis annyit fogyasszunk általában a sűrítményekből, 
amennyit képesek lennénk a frissen is megenni. 
Ez érvényes, minden őrölt, préselt, pépesített, centrifugált gyümölcsre és zöldségre, 
magra (a szőlőmagra!) is.








 

8 megjegyzés:

  1. Gyönyörű színek! Csak finom lehet, no és persze egészséges! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ági, ez a szőlő, annyira finom, illatos, fűszeres :) fogok magamnak szaporítani :) Köszönöm.

      Törlés
  2. Ez nagyon finom - a "hogyan ne kerüljön mag a lekvárba" project kísérleti fázisaiban sikerült nekünk is spontán produkálni - nyammmm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) kísérleti...jót mosolyogtam :) én is kísérleteztem egy lekvárt is :)
      Igen - nyammmm, jó dolgunk van :)

      Törlés
  3. Szia! Most találtam ide....mindig csinálok ilyet csak egy picit másképp. Az egész szőlőszemeket teszem fel főni szénsavmentes ásványvízzel, mert a csap vízet nem használom főzésre, tehát felteszem főni és jó sokáig főzőm, majd nagyjából leöntöm egy másik tálba óvatosan, hogy a kifőtt magok az alján maradjanak, majd egy rúdmixerrel pürésítem és még egyszer átfőzöm ha túl sűrűnek látom még vízzel pótolom. Egész télen isszuk és csodásan finom, magam sem használok semmibe tartósítószert, csak természetes alapanyagokat...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Vali <3
      köszönöm szépen hogy megosztottad.
      Szép napokat kívánok Neked!

      Törlés
  4. Szia, kérdezném, hogy a szőlő magból és héjból készített ecet ugyanúgy készül mint az almaecet? Köszi Viola

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Viola :)
      igen, pontosan ahogy az almából lesz ecet, pont az a folyamata. Lehet vegyesen is almával keverni. Ha van régebbről ecetágy, akkor arra is lehet rakni.
      Az almaecet leírása megtalálható a blogon.
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés