2014. február 12., szerda

A csicseriborsóról. A csicseriborsó főzése. Csicseriborsókrém (Humusz).



A Csicseriborsó nem érdemli meg, hogy elfelejtsük. 
A kapcsolatunk a 90-es évek elejére tehető, akkor ismerkedtünk meg mikor vegetáriánus lettem. 
Elfogadott hüvelyes volt ebben a körben.
Barátok jóvoltából nem csak a méltán népszerű krémet (Humusz) ismertem meg, 
hanem a belőle készült fasírtot (Falafel) és más praktikus elkészítési módja mellett, a főzését is.




Érdekes, hogy egy 1990-ben megjelent könyvben (A főzés alapanyagai) a csicseriborsó, 
Bagolyborsó (Cicer arietinum) néven szerepel, mint csicseri fel sem merül. 
Nyugat-Ázsiában őshonos, a Közel-Keleten alapvető élelmiszer. 
Míg az említett területeken tömegélelmiszernek számít, addig Magyarországon nem termesztik...
Beltartalmi értéke figyelemreméltó: magas a fehérje (20%) és szénhidrát (40%) tartalma, 
a B1 és B6, E-vitamin illetve Folsav, Magnézium, Cink, Vas tartalma. 
Antioxidáns hatású. (Forrás)

Kiemelkedő élelmirost és pektin tartalma miatt számos civilizációs betegség 
(székrekedés, szív és érrendszeri betegségek, cukorbetegség, vérszegénység, stb.)
  "kivédésében" jelentős szerepe lehetne....

Szerintem aki találkozott már a csicseriborsóval, az vagy humuszt vagy falafelt evett 
 -csak tippeltem-
pedig levestől a főzelékig, saláta, pörkölt, rakott ételek is készíthetők belőle.




Mindennek az alapja, a jó minőségűre főzött hüvelyes.
A kereskedelemben  szárazon, vagy konzerv formájában árulják. 
Nem mondom, hogy főve még sosem vettem, sőt venném többször is, 
ha a kedvencem (Alnatura/dm) nem lenne olyan kevés és ugyanakkor drága.
Így hosszútávon maradok a száraz változatnál.
Ezt viszont megtanultam jól csinálni, bár nem ördöngös dolog ez, néhány praktika itt sem árt.


...pont mintha télire tenném el...
 
A csicseriborsó főzése 
Általában 1/2 kg-os kiszerelésben érdemes vásárolni, ez 500 ft. körüli áron kapható.
 Ha megszerettük érdemes 1 kg megfőzni.


 


- A borsót, átnézem, az esetleges nem jókat kiszedem, 
majd alaposan, meleg vízben megmosom és leöblítem.
- Egy, minimum 4x nagyobb edénybe rakom és legalább 3x annyi hideg vizet öntök rá.
Így marad 1 napig, közben szépen lassan, de alaposan megszívja magát vízzel.
- A vizet leöntöm (ha lehet öntsük a kertbe  -ne a lefolyóba-  de virágöntözésre is kiváló :).
- A borsókat a kuktába rakom. 
(Akinek nincs kuktája, az tegye fazékba, nyilván a főzés ideje sokkal több lesz, 
készüljön föl, akár több óra is lehet, ahogy a többi száraz hüvelyes esetében.)
- 3 x mennyiségű vizet öntök rá. Sózom, teszek egy babérlevelet a vízbe. 
Időnként köménymagot, illetve házi szárított fűszerkeveréket.
- Ráteszem a kukta tetejét és 20 perc alatt készre főzöm. 
(Az órát 20 percre szoktam állítani, ami a forrástól ketyeg és még sosem volt hogy ne főtt volna meg.)
- Amíg fő, addig előkészítek pár üveget, amibe a rögtön felhasználásra nem kerülő főtt borsó kerül.
- Amint a kukta engedi hogy leszedjem a tetejét, meg is teszem. 
- Forrón a borsót tiszta üveg(ek)be (a befőzés szabályainak megfelelően tiszta!) szedem,
 feltöltöm forró lével, majd a ráillő tetővel légmentesen lezárom.
- Az üvege(ke)t fejre borítom és így hagyom kihűlni.
Hideg kamrában vagy hűtőben tárolom, hetekig eláll.

Így bármikor előkaphatok egy üveggel, hogy vacsorára, vagy másnapi tízóraira 
összeállítsak egy krémet belőle.
Kedvem szerint, vagy éppen mi van még hozzá ízesíthetem, fűszerezhetem.
Kedvencünk az aszalt paradicsomos, vagy friss zöldfűszeres, de sikerre számíthat a joghurtos variáció is.
Most a klasszikus humuszt készítettem, majdnem klasszikusan.
Szezámpaszta helyett, finom karakteres, nagyon szezámízű szezámmag olajjal készítettem.




Csicseriborsókrém

Hozzávalók
200 g főtt csicseriborsó
3-4 gerezd fokhagyma (jó sokat elbír)
0,5 dl-nyi szezámolaj
~ 0,5 dl-nyi főzőlé
friss citrom leve, ha kezeletlen! kevés héja
frissen őrölt bors

Mindent a botmixer tégelyébe tettem és krémesítettem a botmixerrel.
Friss kenyérrel vagy pitával, chilipehellyel megszórva tökéletes...

*

Gluténmentes, de purint tartalmaz (köszvényesek vigyázat!). 
Allergia a csicseriborsóra is előfordulhat, óvatosan próbálkozzunk vele....

*

Végül, kedves gazdálkodó Barátok, lehet hogy érdemes lenne ültetni.
 A hírek szerint bár meleg és víz igényes, egyébiekben "igénytelen" növény. 
Szaktanács és vetőmag iránt érdeklődhetsz pl. itt :)




A blogon:
- az aszalt paradicsomos csicserikrém itt található
 - a pita, itt :)







16 megjegyzés:

  1. :-) Ha nagy ritkán Pécsett járok, 2-3 kg-t is veszek egy arab boltban. És kilónként ugyanígy szoktam megfőzni, eltenni.
    Nagyon szeretjük mindenféle formában, és idén megpróbálkozunk vele a kertben is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csipkerózsa <3
      Örülök nagyon és roppant kíváncsian várom a kerti tapasztalataidat!

      Törlés
  2. nagyon szeretem a blogodat, a múltkori bögrés mákos sötit is megcsináltam, nagy sikere volt családszerte:)))

    a csicseriborsót régóta szeretjük (humuszt imádom, de a csicseriborsó-saláta a fő-fő-főkedvenc: , paradicsom, lilahagyma, olaj a főtt csicserire...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó Katalin <3 de jó lesz, ha már lesz paradicsom :)
      Katalin, köszönöm szépen kedves szavaid! nagyon jól esnek :) Én is nagyon szeretek Nálad, bár most régen voltam, hamarosan elkényeztetem magam kedves írásaid olvasásával :)
      Köszönöm, hogy megcsináltad a sütit :)

      Törlés
    2. rád gondoltam: http://szatmariferi.blog.hu/2014/02/21/gyomberes_csicseriborso_fozelek_sult_karfiollal

      Törlés
    3. Katalin <3
      Köszönöm, Feri jó fej :)
      Szép napokat!

      Törlés

  3. Az egyik kedvencem a csicseriborsó! Pont ma mondtam egy kolléganőmnek, mennyire hanyagolt, alig ismert élelmiszer, pedig milyen egészséges és finom ételek készíthetők belőle! Úgy szeretem, ahogy beáztatom a vízben és pattogni kezd, mindig füleljük a gyerekekkel. Köszönöm a főzési és elrakási tippet! Ezt biztosan kipróbálom, mert nálunk szerencsére elég sok fogy belőle, így egyszerűbb.lesz előkapni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Nia <3
      Olyan jó, hogy leírtad "Úgy szeretem, ahogy beáztatom a vízben és pattogni kezd, mindig füleljük a gyerekekkel" Láttalak Titeket :) annyira csodásak Vagytok!
      Már 15. van ma és még van ebből, semmi baja :) de ha rendesen dunsztolod, akkor biztos tovább is eltarthatod :)

      Törlés
  4. Imádom a blogodat, a nagyszerű tanácsaidat, a gyakorlati útmutatásaidat, a sok szép fotót és mindent, ami a blogodban van! Minden területen csak tanulni lehet Tőled! Nagyon szeretem a csicseriborsót a Családommal együtt. Ezt a praktikus módszert nem ismertem, én is el fogom így készíteni, ahogy leközölted. Köszönettel: Maja

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Drága Maja!
      Olyan sokat jelent Nekem kedves visszajelzésed :) köszönöm szépen <3
      mági

      Törlés
  5. Imádjuk a csicseriborsót mi is. A főzéshez szeretnék igy tanácsot adni. Az összes száraz hűvelyeseket hideg vízbe tesszük fel főzni. A csicseriborsót pedig meleg vízbe,. Természetesen én is beáztatom . Sima fazékban kb 35-40 perc a főzési ideje. Probáljátok ki nekem bejött így . Üdvözlettel :Éva

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Éva <3
      Köszönjük szépen, hogy gazdagítottál minket <3 és megosztottad ez a módszert <3
      Szép napokat Neked is!

      Törlés
  6. Köszönöm ezt a csodálatos receptet ! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Borsolina <3
      Nagy örömmel.
      Üdvözlettel,
      Mági

      Törlés