2014. augusztus 27., szerda

Fűszeres paradicsomital télire tartósítószer nélkül



Hatalmas lédús paradicsomok érkeztek Melindától.




( Melindáról nem régen írtam, őstermelő, aki többek között tájfajta (régi fajta) 
paradicsomokat termel, ráadásul vegyszermentesen.)
Ez a fajta paradicsom a "fóti gerezdes" gazdag ízvilágú, kevés a magja, vékony a héja, vastag a húsa,
 mégis lédús, nagyon finom friss fogyasztásra, ugyanakkor kiváló befőzésre. 
Melindánál az idén a legnagyobb  -a rekord méretű-  80 dekát érte el.


 


Előbb már tettem el natúr paradicsomlét   -az itt ismertetett módon-, 
a kertemben termett paradicsomokból.  
Ezzel bebiztosítottam magam, hogy legyen a télen majd a főzéshez.
Ezt követően már szabad ötletelni, ki mire vágyik a családban, mit tegyünk még el paradicsomból: 
lekvárt, édeset, sósat, krémet-sűrítményt, vagy pizza szószt, különféle fűszerezésű tészta szószokat. 


 


A Fiam kívánsága hígabb fűszeres ital, ami segítségével rövid idő alatt elkészült, 
melléktermékként pedig a sűrűjéből tésztaszósz lett.


 


Fűszeres paradicsomital

Hozzávalók
paradicsom
fűszerek: zellerszár, levél
bazsalikom
chili
friss babérlevél
petrezselyem
lestyán
egész bors
tiszta só (vagy javasolt a tengeri, himalájai, parajdi stb.)


A paradicsomokat alaposan megmostam. Nagyobb fazékban vizet forraltam.
 A paradicsomok tetejét keresztirányban bemetszettem. 1-2 percig a lobogó vízbe "dobtam",
majd kiemeltem és a héjukat lehúztam.
A zöld részeket kivágtam, az illatos paradicsomokat feldaraboltam és másik fazékba gyűjtöttem.
Összeturmixoltam botmixerrel.
Sűrű szűrön átszűrtem. A fennmaradt sűrítményt félretettem.
A levet forrni tettem, előtte belepakoltuk a zöldfűszereket szárastól, egészben,
egészben a borsot, a chiliket félbevágtuk, és ízlés szerint sóztuk.
Teljesen készre forraltuk. A zöld fűszereket kiemeltem (áttettem a sűrítménybe). 
A forró fűszeres levet pedig, az előre elkészített kifogástalan tisztaságú üvegekbe mertük.
Száraz dunsztba raktuk, hogy ott hűljön ki. Tekintettel, hogy a következő napokban nem volt a száraz dunsztra szükségem, így több mint 2 nap múlva bontottam csak ki. Még mindig meleg volt....
Felcímkéztük és mehetett a kamrapolcra.




Megjegyzés
A visszamaradt magos sűrítményt újra összeturmixoltam, immár a zöldfűszerekkel együtt. 
Felforraltam és bő szájú  -1 adagos-  üvegekbe töltöttem. Szintén a száraz dunsztba raktam kihűlni.

Tallózás a paradicsom körül :)

" A paradicsom igencsak értékes táplálék: cukor és savtartalma mellett karotint, B-1, B-2, és C-vitamint, ásványi sókat tartalmaz. A paradicsom piros színéért felelős likopin erősen antioxidáns, szabad gyököket megkötő hatású. Főzés során jobban felszívódó vegyületté képződik, így a konzervált paradicsom ebből
a szempontból értékesebb, mint a nyers gyümölcs." (?)
A fenti idézet a magyarkonyhaonline-ról származik, ahol többet is megtudhatunk a paradicsomról.

"A likopin egy vörös színű karotionid, amely sok más bogyós gyümölcs színét is adja Pl. csipkebogyó),
 de a paradicsomban a legmagasabb a koncentrációja.
A likopin, erős antioxidáns, képes a szabad gyököket semlegesíteni, így védi a szervezetet a rák kialakulásától. Mivel vízben rosszul oldódik, ezért leginkább zsíros, olajos oldatban,
 paradicsomszószban szívódik fel. Írja a Wikipedia.

"Napozáskor bőrünkben a bőr likopintartalma az első számú védelmi vonal a napsugár energiája ellen,
ezért a likopin fontos szerepet játszik a bőr egészségének és szépségének megőrzésében.
(forrás)

Érdemes még Bálint gazdához is benézni :)
és persze szétnézni a nagyvilágban :)


Bár teljesen mindegy, hogy ki, mit ír: a paradicsom roppant finom, nyersen, aszalva, sütve, főzve.
A legjobb ha a "belsőhangunkra" hallgatunk:
ha kívánom, eszem, ha nem kívánom, teljesen mindegy mit írnak róla....


...Egészségünkre!...


A tartósítószer mentes befőzés alapjairól:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2014/05/befozes-tartositoszer-nelkul.html
Paradicsomos receptek összefoglalója:
http://szeretetrehangoltan.blogspot.hu/2014/08/paradicsom-befozes-ajanlo-tartositoszer.html







2 megjegyzés: