2014. november 28., péntek

Háromízű fonott kalács



A napokban megjegyezte a Fiam, hogy milyen régen sütöttem kalácsot...
Igaza van (mint mindig :), valóban régen készült fonott kalács.
Így hát, még aznap vacsora után elkevertem azonos mennyiségű lisztet, tejet és kevés élesztőt.
Még fogalmam sem volt, hogy mi sül majd ki belőle, de gondoltam csak lesz belőle valami :)
Másnap reggel, már tudtam mit akarok.
Legyen benne egy nagyon kakaós rész, meg gyúrok bele narancshéjat. 
A harmadik részbe pedig reszeltem magas kakaótartalmú csokoládét.
Elég sok vajat tettem bele, de nem nehezítette el a tésztát.




Már a kontroll sütés is megtörtént, 
első esetben simán tepsin sütöttem, második alkalommal szilikon formában. 



Háromízű fonott kalács 


Hozzávalók
 (1 db közepes méretű kalács)
1. (este, vagy legalább 12 órával a dagasztás előtt)
200 g finomliszt
200 g hideg tej
20 g friss élesztő
2. (a dagasztáskor)
1 db tojás
1 db kezeletlen citrom héja (vagy narancs)
1 ek citromlé (vagy narancs)
 30 g cukor (lehet több) 
1 mk só
100 g lágy vaj (nagyon  lágy, vagy olvasztott visszahűtött)
200 g liszt (+/- kevéske)
3. (külön-külön részekhez)
2 púpos ek szitált kakaópor
 1 ek szárított citromhéj vagy narancshéj (vagy kezeletlen friss)
 2 ek reszelt magas kakaótartalmú csokoládé
4. (tetejét lekenni)
kevéske tej

- Este a 200 g lisztet, a 200 g tejjel és a 20 g friss élesztővel elkevertem, 
lefedtem folpack fóliával és 20 fokos hőmérsékleten hagytam.


...12 óra elteltével...


 - 12 óra elteltével (lehet akár több, amikor hozzájutunk) hozzáadtam a tojást, a citromhéjat és levet, 
a cukrot, a sót, alaposan elkevertem, majd hozzáadtam a vajat és az egészet habosra kevertem (habverővel). Ez eltarthat 5-6 percig, a lényeg, hogy jól dolgozzuk ki.
- Hozzászitáltam a 200 g lisztet, azt is beledolgoztam.
- Háromfelé vettem, egyenként a kezeimmel kissé ellapítottam, majd az egyikbe beledolgoztam a kakaóport, a másikba a narancshéjat/citromhéjat, a harmadikba a reszelt csokoládét.




- Végül mindegyiket külön-külön megdagasztottam.
A tészta elég lágy, nem kell megijedni, lisztezzük meg dagasztáskor. 
(Arra figyeljünk, hogy ne keményítsük el, összesen az egész műveletsor alatt 
 -a formázást is beleértve-  egy kis maréknyi lisztet használtam fel.)




- A cipócskákat letakartam és 1 órát pihentettem. 
(Nálunk 20 foknál nincs több, melegebb helyen lehet kevesebb is elég.)
- Egyenként rudakká sodortam őket, majd újra letakartam és 10 percet pihentettem.
- Hármasfonással megfontam a kalácsot.




- Lekentem a tetejét tejjel.
- Sütőpapírral borított tepsire fektettem*, majd 20 perc pihenő következett a nem előmelegített,
 de egyforma hőmérsékletű, "huzatmentes" sütőben.




- A sütőt bekapcsoltam (200 fok)  -a kalács bent maradt-  a sütőbe alulra pedig 3 jégkockát tettem, 
a páratartalom biztosítására.
- A sütő melegedett, a kalács sült, 30 perc elteltével aranybarnán illatozott :)  




*Aki még icike-picikét bizonytalan, 
a megformázott kalácsot nyugodtan tegye formába és abban süsse meg.
Így is, úgyis jó. 
A képeken a tepsin sütött "szerepel". A forma jobban megtartotta, magasabb lett.




Vajjal és Szelídgesztenye mézzel tálalva :)








2 megjegyzés:

  1. Hogy milyen tökéletes a belseje!!!! :) Ha egyszer időm engedi megpróbálom,talán sikerül????

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves mellisssina2 <3
      Viccelsz? Neked ne sikerülne(?)

      Törlés